ایران – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

آموزش مجازی راه حل مکمل ولی بسیار کم استفاده در آموزش بالینی: قطعاً همه مجریان آموزش پزشکی عمومی اذعان دارند که هرچند به کارگیری آموزش مجازی میتواند بخش آموزش از دست رفته در دوران علوم پایه را جبران کند اما در آموزش بالینی این بهکارگیری بسیار کم فایده و آسیب افزون است این روش بسیار مفید تنها به صورت ترکیبی و در کنار آموزش حضوری و در جبران وضعیت اشباع و کم آموختگی باید مورد استفاده قرار گیرد. واقعیت این است که هرچند امید میرفت که با چند دوره تاکید در قوانین برنامه توسعه، به تدریج باعث شکلگیری «نظام سطح وضعیت پزشک خانواده» شود و پزشک عمومی آموزش دیده به عنوان سطح اول و در بخشی از سطح دوم در ارکان نظام سلامت تعریف شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و نتیجه آن تخصص گرایی شدید تمامی دانش آموختگان دوره پزشکی و سردرگمی و جاماندگان از آزمونهای تخصصی در جامعه کاری است.

پزشکانی که بنا به اذعان مسئولان صنفیشان یعنی وزارت بهداشتیها و اعضای سازمان نظام پزشکی، روزهای سخت و نفسگیری را گذراندند و فشار کاری زیادی را تحمل کردند. “ارین سی دون” (Erin C. Dunn)، اپیدمیولوژیست اجتماعی و روانپزشک از آن دسته دانشمندانی است که به مطالعه این موارد بسیار علاقه مند بود و مایل بود بداند که چه عواملی در افزایش خطر ابتلای کودکان به چنین اختلالاتی نقش دارند. پس از تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای مصوبه افزایش تربیت پزشک، حالا رئیس مجلس هم با صراحت از اجرای این مصوبه خبر میداد. این مصوبه، اما واکنش منفی سازمانهای متولی صنف پزشکان را به دنبال داشت به گونهای که بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، دکتر محمد رئیسزاده رئیس سازمان نظام پزشکی و دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامهای از آیتالله سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند طرح افزایش ظرفیت پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شود.

در گفتگوی سال ۱۳۹۷ خبرگزاری مهر و امیر منصوری، پژوهشگر معماری، این خبرگزاری به اهمیت ندادن مسئولان جمهوری اسلامی به برقراری پیوندی میان معماری و هویت تاریخی ایران اشاره داشت و اعلام کرد که یک سردرگمی در زمینهٔ معماری ایجاد شدهاست. این درحالی است که تعداد دانشکدههای پزشکی کشور از 27 دانشکده در سال 67 به 50 دانشکده در سال 91 و تعداد تختهای بیمارستانی از 80هزار تخت در سال ۶۷ به 130هزار تخت در سال 91 افزایش پیدا کرده است.

دوره روزانه: ظرفیتهای پذیرش پزشکی در کنکور سراسری سال 96 برابر 3613 نفر و در سال 97 این تعداد برابر 3649 نفر بوده است؛ یعنی 36 نفر افزایش پیدا کرده است. این مسئله مانند این است که مدرسهای ظرفیت پذیرش 40نفر دانشآموز را دارد اما از مدیر مدرسه درخواست میشود که 50نفر را پذیرش کند؛ وقتی مدیر میگوید من ظرفیت پذیرش این تعداد دانشآموز را ندارم به او بگوییم عدم پذیرش دانشآموزان به این دلیل است که تعارض منافع داری و نمیخواهی دانشآموزان در آینده مدیر مدرسه شوند و جای تو را بگیرند! وی به تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در کنکور سراسری سال۱۴۰۲ حدود ۶۰درصد ارزیابی داوطلبان به عهده آموزش و پرورش و ۴۰درصد مربوط به کنکور سراسری است و این محاسبه ظرفیت از طریق معدل دانشآموزان است و با معدلگیری و بر مبنای آن، تاثیر قطعی در ارزیابی نهایی صورت میگیرد.

دیاکو، بنیانگذار و نخستین شاه پادشاهی ماد بود که برای ۵۳ سال حکومت کرد و تاریخ حدودی حکومت وی، از ۷۰۸ تا ۶۵۵ پیش از میلاد در نظر گرفته شدهاست. ↑ «تیغ سانسور بر پیکر مطبوعات ایران بعد از رفتن شاه – BBC Persian». به عنوان دورهای درخشان، تیم ملی فوتبال ایران در سالهای ۱۹۶۸، ۱۹۷۲، ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ به قهرمانی در بالاترین سطح آسیا دست یافت و نخستینبار در سال ۱۹۷۸ به جام جهانی فوتبال راه پیدا کرد.

ممکن است دلیل این موضوع کاهش سطح نور خورشید و کمبود ویتامین D در مردان اقلیم های شمالی باشد. ابوالفضل باقریفرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به مباحث مطرحشده مبنی بر تاثیر تعارض منافع در مخالفت ارکان نظام سلامت با افزایش ظرفیت پزشکی گفت: بحث تعارض منافع نیز داغ شده است، هر صنف خودش را بهتر میشناسد و اینکه بگوییم عدم افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل تعارض منافع است، درست نیست.

بدیهی است این مسئله که ظرفیت در دانشگاهی اعلام و در جایی دیگر این ظرفیت به تدریج به صورت دستوری چند برابر شود شایسته دانشگاه نیست. در کمیته نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و توافق شد که سرانه پزشک 13نفر به ازای هر 10هزار نفر است و طبق بررسی کارشناسی باید تا سال1410 به 20نفر پزشک در هر 10هزار جمعیت برسیم و این عدد دستنیافتنی نیست. در واقع رقابت برای رشتههای پزشکی عرصه را برای همه تنگ کرده و کمبود پزشک نیز مهمترین موضوعی بود که باعث شد افزایش ظرفیت پذیرش رشتههای پزشکی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و اکنون این مهم به تصویب رسیده است. به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلیهای دانشگاهها اختصاص دارد و ۸۵ درصد کرسیهای دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاهها را ایجاد کرده است و در واقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشتههای پزشکی هستند.

  • دارچین به مقدار کافی
  • احساس درد یا فشار در پیشانی یا گونه یا اطراف چشم
  • خدمات IT و موبایل
  • آرشیو خبر
  • همایشها و سمینارها
  • شهرخبر – مبتلایان به اُمیکرون تا چند روز ناقل هستند

در بخشهایی از این نامه آمده است: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بدون توجه به ظرفیتهای اعلام شده افزایش یافته و موجب کاهش کیفیت آموزش دوره پزشکی را فراهم کرده است اخیراً اخباری مربوط به افزایش احتمالی ظرفیتهای ورودی پذیرش سال ۱۴۰۰ دوره پزشکی عمومی دانشگاههای کشور به گوش میرسد که ما نگرانی خود را از این افزایش احتمالی اعلام کرده و مواردی را به عنوان تبعات آن به طور که جدی تاکید میکنیم. پیشنهاد میشود هر چند آموزش تفکر پژوهشگران و انجام پژوهشهای کاربردی در اولویتهای آموزش مقطع پزشکی عمومی است، اما به نظر بازبینی قوانین پایان نامه این مقطع و اختصاص دستورالعمل اختصاصی مبنی بر ارائه پایان نامههای مسئله محور و همکاری گروهی دانشجویان در پاسخ به سوالات بهداشت، سلامت و درمان بومی در برنامههای آینده وزارت بهداشت قرار گیرد.