بازاریابی دیجیتال چیست؟

کاربران زیادی در حال کار با آیپد، مک بوک و آیفون ها هستند. پس چرا با اینکه تبلیغات تلویزیونی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا ارزش زیادی ندارند، اما هنوز آمریکایی ها به طور متوسط روزانه چهار ساعت به تماشای تلویزیون می پردازند؟ چرا که هنوز بسیاری از کاربران از ماهیت این کدها اطلاعی نداشته و کاربر نیز برای خواندن اطلاعات این کدها نیاز به یک اپلیکیشن مجزا در تلفن خود دارد. و بالاخره چهارمین دسته، بازریابی تلفنی است که بیشترین رشد را در بازاریابی آفلاین داشته و شکست های زیادی را نیز تجربه کرده است. تحقیقات نشان می دهد که یک بازاریاب می تواند از طریق تلفن روزانه 52 تماس تلفنی انجام داده و از این طریق سه مشتری برای خود ایجاد کند.

یک بازاریاب درون گرای با تجربه ممکن است بگوید که بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درون گرا یکی هستند ولی یک سری اختلافات ریزی با هم دارند. یادگیری بازاریابی دیجیتال به صورت خودآموز و تجربی نیاز به زمانی حداقل یک ساله و امکان یادگیری اشتباه نیز وجود دارد. استفاده از پیامک هایی مبنی بر یاداوری روز ارسال محصول توسط فروشگاه های اینترنتی نیز روشی عالی در این نوع بازاریابیست. اطلاع رسانی از جشنواره های فروش و کوپن های تخفیف روش هایی عالی برای صاحبین رستوران ها برای جذب مشتریان بیشتر است. تنها هدف در تبلیغات تلویزیونی هر چه بیشتر دیده شدن است.

در حقیقت میتوان گفت که سابقه خوب عملیاتی در زمینه دیجیتال مارکتینگ، میتواند اعتماد علاقهمندان این حوزه را به مدرس آن بیشتر کند. بهترین بازاریابهای دیجیتال میدانند هر کمپین دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به کدام یک از اهداف کلیدی آنها است. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید فالوور های بیشتری جذب کنید و محتواهای خاص صرفا برای مخاطبان اینستاگرام باشد که خود نوعی ارزش گذاری بر اینستاگرام مارکتینگ است .

اما به خدمت گرفتن بعضی از روش های آفلاین می تواند در کنار سایر روش های بازریابی آنلاین، کمک زیادی به ایجاد تنوع در دیجیتال مارکتینگ کند. همه، چه افراد و چه شرکتها، در حال حاضر حداقل در یک یا دو شبکه اجتماعی حضور دارند،برای کسانی که بازاریابی دیجیتال را شروع می کنند، اغلب این وسوسه وجود دارد که در همه آنها حضور داشته باشند تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند، اما همانطور که دیدیم، این یک اشتباه است.

دفعه بعد که در هنگام گوش دادن به رادیو به بخش تبلیغات رسیدید، این مورد را به یاد بیاورید. در ادامه به معرفی چهار دسته اصلی در بازاریابی دیجیتال آفلاین می پردازیم. بازاریابی دیجیتال به شما امکانات جدیدی برای جمع آوری داده های مشتری را میدهد که بازاریابی آفلاین نمیتواند.

مشتریان مشتری نما که اصلاً مشتری نیستند و فقط جهت جمع آوری اطلاعات به شما مراجعه کرده اند. اگر تنها مدت کوتاهی از راهاندازی کسبوکارتان میگذرد، ممکن است فقط با فعالیت در یک یا دو کانال دیجیتال و انجام چند مرحله ساده نتیجه مورد نظر را گرفت. البته این فقط یک مثال بود.

در حالت کلی این نوع بازاریابی رو به مرگ است و احتمالا در سال های نه چندان دور صحبتی از این گونه تبلیغ ها نخواهد بود. نوع سوم، بازاریابی تلویزیونی است که البته قادر به فراموش آن نیستیم. با این وجود، اگر بخواهید به شکلی تخصصی مبحث سئو را دنبال کنید، مطالعه کتاب «The Art of SEO» گزینه مناسبی به شمار میآید. اگر فکر می کنید که این قیمت ها بسیار گزاف است، پس کافیست نگاهی به هزینه تبلیغات در مسابقه سوپربول آمریکا بیندازید.

به عنوان مثال اگر رستوران شما با استفاده از آیپد به گرفتن سفارش از مشتریان بپردازد، در اینجا با بازاریابی دیجیتال آفلاین رو به رو هستیم. گفتنی است که این ۲ سناتور، تنها اعضای کمیته بانکی سنا هستند که روی ارزهای دیجیتال سرمایهگذاری کردهاند و خواهان دخالت اندک دولت در این بخش هستند. طبق تعریفی که در قسمت قبلی ارائه شد و گفتیم که دیجیتال مارکتینگ این نوع خاصی از بازاریابی محصولات و خدمات با کمک دستگاههای الکترونیکی است.

آنچه بیان شد یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود، در واقع دامنه دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی معمول است. این کتاب مخصوص ایده های جذاب برای دیجیتال مارکتینگ است و پیشنهاد ما به علاقه مندان این حوزه این است که حتما مطالعه این کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ در لیست کاری خود قرار دهند. در ادامه به بررسی دقیق تر این چهار دسته از بازاریابی دیجیتال می پردازیم. در اینجا قصد داریم که روش های آفلاین بازاریابی موبایلی را بررسی کنیم.