مشرق – وزیر دولت اصلاحات: توصیه ما به روحانی همچنان استعفا است – صاحبخبر

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: از مهمترین عناوین خبرهای رسانه های امروز شنبه 12 دی ماه می توان به تخلیه دو ایستگاه مترو در پی احتمال بمب گذاری در مسکو اشاره کرد. تمامی اتفاقات تلخ ۱۸ سال اخیر به دلیل آن رخ داد که استراتژیستهای غربی با هوشمندی و به طور پیوسته مسائل مختلف و لاینحل را در مذاکرات با مقامات ایرانی مطرح کرده و نزدیک به دو دهه تمامی مسائل کشور را به برنامه هستهای گره زدند.

با این حال، مذاکره کنندگان غربی تحت هیچ شرایطی این موضوع را نخواهند پذیرفت و تاکید بیش از حد تهران بر این مسئله میتواند به معنای پایان مذاکرات و عدم حصول توافق برای احیای برجام باشد. اصل مهمی که در سیاست خارجی ایران به فراموشی سپرده شده این است که “رفتار های تقویت شونده در روابط بین الملل تکرار می شوند. ” دولت ها پیش و پس از انجام یک اقدام در عرصه بین المللی اقدام به سنجش هزینه – فایده خود می کنند.

درواقع برخلاف تبلیغات دشمن، رفتار منطقهای جمهوری اسلامی ایران نه بهواسطه کشورگشایی، بلکه رفتاری کاملاً نرمال و دفاعی بهحساب میآید. حال اگر یک رفتار با پاداش همراه شد، آن رفتار دوباره تکرار می شود، ولی اگر یک اقدام با هزینه همراه بود، احتمال تکرار آن کاهش می یابد. حتی هم اکنون که آمریکا از توافق هستهای خارج شده و کشورهای اروپایی حاضر به اجرای تعهدات خود نیستند نیز آژانس به طور مرتب اقدام به ارائه گزارش میزان پایبندی ایران به برجام به طرفهای غربی میکند.

حال در صورتی که آمریکا بخواهد دوباره و به صورت یکجانبه از برجام خارج شود ایران به جای شروع از نقطه صفر در غنی سازی، میتواند در کوتاهترین زمان این سطح از اورانیومهای غنی شده را در اختیار داشته باشد و فرآیند غنی سازی با غنای بالا را از سر بگیرد.

عدم اجرای تعهدات از سوی قدرتهای بزرگ در نظام بین الملل امری طبیعی است، زیرا قدرتی مافوق دولتها وجود ندارد که بتوان در صورت تخلف یک دولت به آن مراجعه کرد و خواستار تنبیه متخلف شد. در نتیجه تنها یک انسان ساده اندیش میتواند تن به چنین توافقی بدهد. در این جلسه از بین 329 نماینده پارلمان تنها 58 نفر حاضر بودند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه هسته ای ایران به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات سیاست خارجی تهران در تاریخ مدرن تبدیل شده است.

برایند تصمیم سازی در دولت اوباما ابتدا به نگرش های نظری پیشین او و سپس به دیدگاه های نظریه پردازان حزب دموکرات مربوط می شود که بازتاب آن در راهبرد تغییر، تجلی یافت.

اوباما بار ها در سخنرانی های خود پس از حصول توافق برجام بر این نکته تاکید داشت که ما بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته ای ایران را تعطیل کردیم. با این حال، هیچ وسیلهای برای سنجش بدعهدی طرف غربی در اجرای برجام وجود ندارد.

سانتریفیوژهای پیشرفته، سطح بالای غنی سازی و میزان اورانیوم ذخیره شده، کارتهای برتر ایران در مذاکرات هستند که طرف غربی میکوشد طی توافق آنها را از بین ببرد. نخستین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای غربی به سال ۲۰۰۳ و دولت اصلاحات باز میگردد. این در حالی است که همین موارد ذیل سایر لایههای تحریمی قرار میگیرد و آمریکا حاضر به برداشتن آنها نیست مگر تهران راضی به مذاکرات خارج از چارچوب برجام و برنامههای موشکی، اقدامات منطقه ای، و حقوق بشر شود.

نشانههای ناکارآمدی این روند خود را نشان میدهد و اگر ترامپ و این گروه ملیگرایان نتوانند بر جهانگرایان غلبه پیدا کنند و آمریکا اصلاحی در تغییر شیوه امپراتوری خود ندهد، چه بسا به سرنوشت امپراتوریهایی مانند بریتانیا، عثمانی و شوروی سابق دچار شود. وی گفت: کشورهای غربی یک بار توانستند چین و روسیه را با خود همراه کنند و این امر مسبوق به سابقه است، مثلا در قطعنامههای ۱۹۲۹ و یا قطعنامههای قبلی چین و روسیه با آنها همراه شدند، اما متن قطعنامه توسط کشورهای غربی کمی ضعیف و خفیف شد و آمریکا نتوانست آنچه را که میخواست انجام دهد.

اصلاحطلبان باید علاوه بر عذرخواهی از مردم راهحل برای برونرفت از مشکلات موجود را نیز ارائه کنند. اختیار انعقاد معاهدات و فسخ قراردادهای بینالمللی میان انگلستان با سایر کشورها، فرماندهی نیروهای مسلح، انتصاب لُردهای مجلساعیان انگلستان از میان اشراف و شخصیت های معروف، عزل و نصب نخستوزیر، انحلال پارلمان یا دعوت به تشکیل یا تعطیلی موقت پارلمان، تایید نهایی لوایح و طرحهای مصوب پارلمان انگلستان، تایید و تنظیم سیاست خارجی انگلستان، تعیین عالیترین مقام قضایی انگلستان و صدور فرمانعفو از جمله اختیارات ملکه انگلیس محسوب میشوند.

برنامه هسته ای ایران و تنش های پیرامون آن اساساً یک مسئله امنیتی است و نمی توان با خوشبینی لیبرالی به دنبال دستیابی به یک توافق همانند برجام بود. مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده اند نمیتوانند هیچ تعهدی مبنی بر خروج دولتهای آتی این کشور از برجام را بدهند. موضوعی که احمدی نژاد هم در روزنامه ایران مطرح کرد و هم در صداوسیما در گفت و گوی خبری اش باز بر آن تاکید کرد.

حقیقت این است که در نظام بین الملل هیچ مرجع و قدرتی که بتواند دولتهای نقض کننده توافق را تنبیه کند وجود ندارد. بله. در اواخر دولت آقای احمدینژاد کاملا روشن شد که چرا نمیخواست این شکافها ترمیم شود، بهخاطر اینکه او میخواست مطلبی را به نظام تحمیل کند و در شرایطی میتوانست این کار را کند که نظام با چالش مواجه بوده باشد، یعنی چالش درونی داشته باشد و توان لازم برای مقابله با زیادهخواهیهای جریان آقای احمدینژاد نداشته باشد.

دشواری اتخاد طرح های دراز مدت در سیاست خارجی از آن جا ناشی می شود که توفیق در سیاست خارجی وابسته عوامل و فاکتورهایی است که در دست شما نیست و مشابه کشورشما، تمامی کشورهای موجود در نظام بین الملل تلاش می کند که به خواست های خود دست یابد.

یکی از مشکلات توافق برجام این بود که تهران خوشبینانه تمامی امتیازاتی که طرفهای غربی میخواست را به طور یکجا و پیش از انجام تعهدات آنها اجرایی کرد. استراتژیستهای آمریکایی هوشمندانه تحریمهای چند لایه را علیه ایران طراحی کرده اند که احیای برجام هم نمیتواند بخش اعظم آنها را لغو کند. در نتیجه بروکسل نیز اقدام به اعمال تعرفه های متقابل علیه واشنگتن کرد.

رئیسجمهور بر لزوم ساختن ایران اسلامی تاکید کرد و افزود: ملت ایران این شایستگی را دارد که در قلههای کمال و سعادت بایستد و این موضوع را در طول تاریخ به اثبات رسانده است. استراتژیست های لیبرال اروپایی به خوبی می دانستند گرچه آمریکا متحد راهبردی این اتحادیه است، اما در صورتی که به این اقدام واشنگتن واکنش مناسب نشان ندهند، دولت ترامپ تشویق شده و تعرفه های بیشتری علیه اتحادیه اروپا در راه خواهد بود.